Grammisgalan!

Ok nu kör vi igång, ölen är öppnad och sändningen har börjat!



Kvällen började med Liveuppträdande av Takida som uppträdde med deras megasingel Curly sue. Med sig på scenen hade de en stor kör i mörkblåa "klänningar" och guldiga fågelansiktsmasker. Till en början så kändes körens insatts lite smått irriterande men när väll låten tog fart så blev det ett riktigt lyckat inslag. Till skillnad från körens lite creapy scenkläder så tyckte jag mycket bättre om Takidas egna och sångaren hade själv fått på sig en mycket stilig kostym.




Kvällens hosts är Adam och Gry som så många gånger förr gör ett strålande jobb. Adam i en stilig svart kostym och Gry i en svart halvlång klänning. Men är det bara min tv eller ser det ut som att Gry har gått upp i vikt? Hon är fortfarande lika snygg som alltid men hon ser ut att vara lite mer, eller det kanske är klänningen som ger synvillan?!


Första prisutdelare är Nina Persson, sångare i både det gammla bandet The Cardigans och även i A Camp (som numer får ses som ett band och inte ett soloprojekt).

Nina presenterar årets grupp och de nominerade är:
Backyard babies
Bokaspers orkester
Kent
The hellacopters
Soundtrack of our lifes (vinnare)



Kristian Walz står för nästa uppträdande och ger oss hans senaste singel: What's your name. Har aldrig hört honom live innan och funderar på om jag någonsin ska göra det igen över huvudtaget. Det låter ok men jag är inget vidare fan av honom och om kvällens uppträdande att bedömma så låter det faktiskt bättre på skivan, och jag kan inte riktigt känna att det är nått ös i låten.
Men han är ändå en grym låtskrivare




Årets manliga artist

delas ut av Carolina Gynning som skämmer ut sig totalt när hon sjunger själv! Dock inte mer än några rader men med den rösten blir det snabbt för mycket.

Nominerade är i alla fall:
Håkan Hellström (Vinnare)
Kleerup
Markus Krunegård
Timbuktu
Timo Raisänen (Timo var min favorit denna kvällen men Håkan är ändå en värdig vinnare)


Älskar Håkan och hans tacktal, han är störtskön! Och snacket med Adam och Gry sen efteråt! Han är helt enkelt en härlig person!




Nästa kategori är årets dansband och delas ut av Peter Settman.

De nominerade är:
Charlotte Perreli
Lasse Stefanz (Vinnare) Solklart Sveriges bästa dansband!
Linda bengtzing
Rongedal
Sarek


Har aldrig riktigt gillat Soran innan som står för kvällens åtminstone första humorinslag. Men han lyckas bra och det är faktiskt ganska kul


Nästa liveframträdande är Timo Räisanen med In Flames låt Alias. Har aldrig sett honom live men hört ganska många av hans liveinspelningar och han håller alltid hög klass och gör så även i kvällens framträdande. Han är vad man kan kalla en riktig artist. Men han kör bara början av den för sen ryker In Flames in och fortsätter sin egna låt lika proffesionelt som Timo! Men jag måste säga att även om jag gillar orginalet så kör Timo en riktigt bra version då han både startar låten med ett lugnt tempo med sin akustiska gitarr samt avslutar den på samma sätt.


Då var det dags för nästa pris att delas ut och utdelare av detta är ingen mindre än Joey Tempest (för de som inte vet så är han sjungaren i Europe).

Nominerade till årets hårdrockare är:

In Flames (Vinnare)
Meshuggah
Millencolin
Opeth
Sabaton


Har inte hört nr 2, 4 eller 5 men av In Flames och Millencolin så tycker jag fett att detta var rätt!



Jag har alltid gillat Nina Perssons röst både när hon lirade med The Cardigans och sedan då också i A Camp.
Och vad passar inte bättre då än kvällens nästa liveinslag, nämligen A Camp med deras senaste singel: Stronger than Jesus. En väldigt bra låt om jag får säga min mening. Och det får jag för det är min blogg!!!


Priset för årets kvinliga artist delas ut av Andreas Carlsson och de nominerade är:


Amanda Jensen
Anna Ternheim (Vinnare)
Hello saferide
Lykke Li
Veronica Maggio


Det har vart ett bra musikår på den kvinliga fronten i år och allt jag har att säga igentligen är: Gött att inte Amanda vann!




Årets nykomling - Kjerstin Dellert


Nominerade är:
Afasi och Filthy
Amanda Jensen
Detektivbyrån
Kleerup (Vinnare)
Markus Krunegård

Hade för mej att Detektivbyrån hade haft plattor innan men kom på sen att jag har blandat ihop dem med Kosmos. :P Honest misstake!




Årets liveakt delas ut av Plura Jonsson och det kanske inte är så många som känner till namnet men jag kan lova att de flesta har i alla fall hört nån av hans låtar nån gång.


De nominerade är:
Håkan Hellström
In Flames
Lars Winnerbäck
Robin (Vinnare)
The Hellacopters


Har lite svårt att se att Robin skulle ha gjort årets bästa liveakt, och särskilt med den konkuransen hon har. Men jag antar att alla kan väll göra ett misstag nån gång, men skärpning juryn!




Nästa är årets jazz och då jag inte är intresserad av jazz och alla banden har alldeless för långa namn så skiter jag helt enkelt i att skriva upp detta!

Orkar inte heller kommentera liveupträdandet då det är Robin som framför det och jag vill protestera mot att hon vann årets liveakt!


Nästa kategori är årets album och kvällens utdelare är Salem Al Fakir som chockande har bytt frisyr vilket tur väl är. Störde mej på den som sate innan och nu ser han helt enkelt


Nominerade är:
Leaving on a mayday - Anna Ternheim (Vinnare)
More modern short stories from Hello Saferide - Hello Saferide
För sent för Edelwise - Håkan Hellström
Kleerup - Kleerup
Och vinnaren är... - Veronica Maggio

Finns inte så mycket att säga. Alla album var grymma i stort sätt, har bara inte hört Kleerups hela skiva.




Soran har lyckats och även om jag inte viker mej av skratt så ler jag i alla fall åt hans sketcher och mer behövs faktiskt inte.

 

E.M.D. det var väll ett jävla tjat om dem ikväll. Men till slut fick de äntligen uppträda och framförde då en av deras låtar - Alone, vilket de gjorde väldigt bra. Det märks att de har växt som artister sen idoltiden (även om jag inte tittade på det).
Det kanske inte var nått vidare ös i framträdandet även om man är van vid att höra låten lite mer upptempad så var det ändå bra utfört.




Årets låt (pressenterad av Adam Alsing och Gry Forsell)


Veronica Maggio - Måndagsbarn
Kleerup ft Titiyo - Longing for lullabies
3:a Markus Krunegård - Jag är en vampyr
2:a Amanda Jensen - Do you love me
1:a E.M.D - Jennie let me love you


Hur faan kunde Amanda Jensen komma tvåa? Ok att jag inte tyckte att EMD kanske skulle ha vunnit men för faan svenska folket! bättre kan ni!


Kommentarer
Postat av: al fakir

no life?

2009-01-07 @ 22:45:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0